Susanna Könönen kiteyttää opinnäytetyössään, Coaching esimiehen
työkaluna henkilöstön kehittämisessä (2017), Coachingin teoreettisesta
käsitteestä, sen historiasta ja keskeisistä elementeistä aina käytännön
hyödyntämisprosesseihin asti. Könönen avaakin siis opinnäytteellään lukijan
eteen kattavan kuvan henkilöstöjohtamisesta merkityksellisenä ja työyhteisön
hyvinvointia tukevana prosessina, tuomalla esiin pitkäaikaisten tutkimustulosten
antamaa teoreettista näyttöä ja tietoa coachingista. Könönen esittelee myös omassa organisaatiossaan toteuttamansa käytännön tutkimusmateriaalin ja
sen osoittamat vastaukset aiheesta.
Opinnäytteen yksi olennaisista teemoista on itse coaching
käsitteen avaaminen lukijalle. Verratessani omia ennakkokäsityksiäni kyseisestä
käsitteestä nykyhetkeen, jolloin olen tutustunut Könösen opinnäytetyöhön, voin
rehellisesti myöntää olleeni aiheen suhteen melkoisen amatööri. Coaching on
1950- luvulla virallisen pohjansa saanut käsite, jolla viitattiin yhteen
johtamisen osa-alueeseen organisaatiossa. Nyt 2000-luvun
liiketoimintaympäristön ja johtamiskulttuurin muutosten myötä yleistyneellä
käsitteellä, voidaan todeta olevan jo huomattavasti spesifimpejä ja yksityiskohtaisempia
määritteitä, eikä termille ole saneltavissa yhtä ainutta oikeaa määritelmää.
Kansainvälinen Coaching yhdistys eli IFC (International Coach Federation)
määrittelee Coachingin muun muassa "ajatuksia herättäväksi ja luovaksi
yhteistyösuhteeksi". Suomen Coaching yhdistys määrittelee puolestaan
Coachingin toiminnaksi, joka "auttaa aikaansaamaan punnittuja päätöksiä,
reflektoivaa oppimista ja syvällistä kehitystä". Simppelisti, Coaching
siis tähtää kehitykseen ja kasvuun ja sillä pyritään aikaansaamaan positiivisia
vaikutuksia asiakkaan suorituskyvylle ja toiminnalle.
Coachingissa korostuu kahden yksilön, Valmentajan ja
Valmennettavan, välinen vuorovaikutussuhde. Vuorovaikutussuhteen merkitys on
yleisesti ottaenkin korostunut viime vuosina digitalisaation ja sosiaalisen
median myötä, kun hierarkiaan perustuvan työyhteisöasettelun sijaan
työyhteisöissä on alettu hyödyntämään avoimeen keskusteluun ja
yhteisöllisyyteen tähtäävää kulttuuria.
Organisaatiossa coachin kanssa yhteistyötä tekevä henkilöstö
saavuttaa tuloksia, jotka aikaansaavat positiivisia vaikutuksia niin yksilö-,
kuin yritystasolla. Valmennettavien yhteistyökyky ja kokemukset työn
mielekkyydestä lisääntyvät, samalla kun työn tuottavuus, laatu ja tulos
kasvavat. Coachingista hyötyy näin ollen merkittävästi yksittäinen työntekijä,
kuin koko työyhteisökin. Voin itsekin hyvin hahmottaa tilanteen, jossa itse
saisin olla vuorovaikutuksessa coachin kanssa - omien sekä organisaation
tarpeiden hyväksyminen ja tunnistaminen, asioiden oikeanlaisen käsittelytavan
sisäistäminen ja henkilökohtaisten vahvuuksien ja heikkouksien hahmottaminen,
olisivat ehdottomasti asioita, jotka kokisin voimaannuttavan omia valmiuksiani
suoriutua työstä ja olla näin ollen paras mahdollinen versio itsestäni työntekijänä.
Coachingille on Könösen mukaan tunnistettavissa seuraavanlaisia keskeisiä
teemoja: Vuorovaikutussuhde valmentajan ja valmennettavan välillä. kyseleminen
ja kuunteleminen, palautteen anto sekä työntekijän motivointi. Coachingin
ydinajatus onkin juuri siinä, että ajatuksia jaetaan puolin ja toisin, eikä
suoria vastauksia anneta. Koen, että tällaisesta coachingkeskeisestä
toiminnasta olisi itselleni valtavasti etuja ja uskon, että se antaisi
uudenlaisia voimavaroja suoriutua työstä, ja arjestakin. Jos henkilölle
annetaan tietyt raamit, joiden mukaan toimia, ei luovalle ajattelulle jää tilaa
ja näin ollen motivaatio voi myös kärsiä. Vanhanaikaisessa johtamiskulttuurissa
tukeudutaan ikävä kyllä usein juuri tällaiseen ajatteluun ja muutosprosessi uudenlaiseen
toimintatapaan voi olla hidas ja vaikea. ”Haastavinta
esimiehelle coaching -prosessissa oli opetella kysymään ja kuuntelemaan
kertomisen ja opettamisen sijaan, Könönen kirjoittaakin. ”
Könönen nostaa opinnäytetyössään esille
Coachingin eri muotoja. Kolme keskeistä muotoa ovat coaching organisaatiotason
mukaan, coachingin kohteen mukaan ja coaching roolin mukaan suhteessa
asiakkaaseen. Tällä tarkoitetaan pitkälti sitä, kelle Coaching on tarkoitettu
ja kenen toimesta sitä harjoitetaan. Coaching voidaan järjestää organisaation
ulkopuolelta tai sisältä käsin. Ulkopuolisen
coachingin etuna on se, että tätä tarjoava henkilö on juuri oman alansa asiantuntija
ja hän toimii täysin luottamuksellisesti, Könönen kirjoittaa. Itsekin uskon
vahvasti, että minun olisi helpompi tukeutua ulkopuoliseen henkilöön, vaikkakin
toisaalta taas yhteisöllisyyden näkökulmasta olisi hyödyllisempää, jos coach
olisi oman tiimin jäsen. Esimiehen toimiessa coachina voi alaisen ja esimiehen
suhde myös varmasti syventyä huomattavasti, kun se pohjautuu vuorovaikutukseen
ja avoin keskustelu on luontevaa.” Usein työntekijät arvostavat erityisesti
esimiehiä, jotka antavat positiivista palautetta ja joiden toiminta osoittaa
halua kehittää ja tukea heitä työssään.” Könönen kiteyttääkin. Itse olen luonteeltani sellainen, että toisen antama palaute antaa minulle itsevarmuutta ja kaipaankin tietynlaista hyväksyntää työssäni. Vaatemyyjän työssäni kysynkin usein myymäläpäälliköltäni somistustyön päätettyäni hänen mielipidettään ja vasta sitten minun on helpompi hahmottaa oma mielipiteeni työtehtävässäni onnistumisesta. Tanssinohjaajana kysyn palautetta usein oppilailtani.tunnin päätyttyä, sillä johtoporras ei näe konkreettista työn jälkeäni. Tukea ja palautetta voi siis saada ja antaa puolin ja toisin.
Yksi käytetyimmistä Coaching menetelmistä on 1980-luvulla
kehitetty GROW-menetelmä. Grow-termi tulee sanoista Goal eli tavoitteet,
Reality eli nykytilan ymmärtäminen, Options eli kartoitus ja When/What eli
toimintasuunnitelma ja välitavoitteiden asettaminen. Grow viitekehystä voi
mielestäni helppokäyttöisyytensä puolesta hyödyntää jo sellaisenaan oman
työnkuvan hahmottamisessa ja se soveltuukin erinomaisesti myös esimiesten
käytettäväksi. Lukiessani Könösen havaintoja Grow-menetelmästä sain
välittömästi mielettömän ajatusten virran aiheesta. Erityisesti kohdat Goal ja
Reality kiinnittivät huomioni. Jokaisen meistä olisi äärimmäisen tärkeätä
tunnistaa omassa työssään niin operatiivisen kuin strategisenkin tason
tavoitteet, sekä ponnistukset ja edellytykset, jotka tavoitteisiin pääsemiseksi
vaaditaan. On lähes mahdotonta pyrkiä tekemään omassa työssään parhaansa, jos
ei edes tiedä mitä työssä onnistumiselta vaaditaan, niin tänään kuin tulevaisuudessakin.
Yksi Könösen opinnäytteen ydinajatuksista oli toteuttaa aiheesta
tutkimus vaatealan organisaatiossa, Bestseller Retail Finland Oy:n
toimipisteessä. Aihealue on jo siltä osin itseäni kiinnostava, että
työskentelen itsekin muotialalla, vaatemyyjättärenä ja koin näin ollen
pystyväni samaistumaan tutkimuksen aihealueisiin erinomaisesti. Könönen kuvaa
työssään eräänlaisen 5-STEP myyntiprosessimallin, joka muistuttaakin hyvin
pitkälti oman organisaationi toimintametodeja myynnin toteuttamiseksi.
Tämä viisiportainen malli sisältää osa-alueet aina tervehtimisestä, kontaktinotosta,
tarpeiden kartoittamisesta, itse palvelun toteuttamisesta, aina
maksutilanteeseen asti. Itse tutkimuksessa pyrittiin analysoimaan niin
esimiesten kuin alaistenkin näkökulmasta, miten kyseinen malli toimii
esimerkiksi uuden henkilökunnan perehdyttämisen ja kehitystyön taustalla.
Tutkimus piti sisällään niin kysely - kuin havainnointitutkimustyötä muun
muassa tavoitekeskustelujen merkeissä. Erityisen mielenkiintoiseksi tutkimuksen
teki sen moniulotteinen ote tarkastella asioita niin työntekijöiden kuin
työnjohdonkin puolelta. Näin ollen tuloksissa tulee esille molempien osapuolien
ääni ja onkin sanomattakin selvää, että coachingista hyötyvät kaikki
organisaation tahot. Olisi erittäin mielenkiintoista toteuttaa vastaavanlaista
tutkimusta myös omalla työpaikalla.
Yksi Könösen tutkielmassaan esiin nostama seikka on varsinaista
5-STEP ajattelumallia edeltävä äärimmäisen tärkeä kohta - valmistautuminen.
Tämä pätee niin esimiehen rooliin, alaisen rooliin, kuin yhteistoimintaan ja
vuorovaikutukseenkin. Valmistautumiseen liittyy konkreettisesti havainnot
siitä, millainen asenne ja suhtautuminen sekä tieto- ja taitotaso henkilöllä on
entuudestaan. Coachingissa keskeistä olisikin auttaa yksilöä tunnistamaan
itsessään edellä mainittuja tekijöitä, sekä mahdollisia puutteita, joita pyrkiä
kartoittamaan. Valmistautuminen on myös yksi itselleni korvaamattoman tärkeistä
voimavaroista työtehtävissäni suoriutumiseen. Usein kysyn itseltäni ennen
työvuoron alkua, mitä itse odotan tulevalta päivältä – mitä odotan saavani
aikaan, missä toivon onnistuvani erityisen hyvin ja mitkä asiat vaikuttavat
työpäiväni kulkuun. Toisaalta pohdin mitä organisaationi ja työyhteisöni
odottavat minulta juuri tänään ja mitä näiden odotusten täyttäminen edellyttävät.
Itsekriittisenä ihmisenä minun on joskus vaikeampi tunnistaa omia
vahvuuksiani, tiedostaessani omat heikkouteni liiankin hyvin. Epäonnistumisen
pelko, stressiherkkyys ja armottomuus itseä kohtaan syövät tilaa positiivisten piirteiden
hahmottamiselta. Coaching voisi tarjota itselleni apukeinoja oppia
armollisemmaksi ja luottaa omiin kykyihin paremmin.
Könösen tutkimuksen tuloksista nousee ilmi, että
kehityskeskusteluilla ja Coachaavalla ilmapiirillä on ollut merkittävän suuri
vaikutus koko työyhteisön hyvinvointiin, Tämä hyvinvointi heijastuu myös
ulospäin aina asiakkaille asti. Tavoitteiden tunnistaminen on yksi coachingin
lähtökohtaisimpia ydinajatuksia ja tätä edustaakin erinomaisesti
organisaatioiden tavoite- ja saavutussuunnitelmat eri ACTION PLANIT.
Opinnäytteessä toteutetusta tutkimuksesta käykin ilmi, että 67% esimiehistä
kokee ACTION PLANIEN hyödyntämisen tavoitteiden asettelussa olevan tärkeää
henkilöstön kehittämistyön näkökulmasta. Tutkimus antaakin näin ollen konkreettista
näyttöä coachingin tehokkuudesta, niin alaisen kuin esimiehenkin näkökulmasta. Työntekijän
hyvinvointi on yksi yrityksen merkittävimmistä voimavaroista ja
kilpailukeinoista.” Tutkimuksen merkittävimpänä
tuloksena voidaan pitää sitä, että kaikki valmennettavat kokivat oppineensa
analysoimaan aikaisempaa paremmin omaa osaamistaan ja omaa työskentelyään ja kokivat
sen tehokkaana tapana kehittyä työssään”, Könönen kirjoittaakin.
Coachingissa kiteytyy uudenlainen ajatus hyvinvoivista yksilöistä, jotka yhdessä muodostavat tyytyväisen ja tehokkaan työyhteisön.
LÄHTEET
Könönen S. Coaching esimiehen työkaluna henkilöstön
kehittämisessä, Opinnäytetyö Liiktalouden koulutusohjelma, Kaakkois-Suomen
ammattikorkeakoulu (2017)
Saatavana: http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/129416/Kononen_Susanna.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hyviä pointteja olit poiminut opparista. Juuri tämä palautteen kysyminen on mielestäni tärkeää, muuten ei voi kehittyä!
VastaaPoistaNo löytyihän se täältä... Välillä eksyn näihin blogeihin... :D Taattua laadukasta Viveka-kamaa tämäkin!
VastaaPoista